bergossip tanpa dosa

bergossip tanpa dosa

Monday, July 4, 2011

pertanyaan

diaolog antara umi dan gua


gua: umi semalam ada kawan mira cakap, 
kenapa mesti menggunakan agama untuk  politik?


umi: agama islam ni syumul,meluas,politik 
        memang termasuk dalam agama
        mcm solat,puasa,n mcm2 lagi..xde 
        yang salah pon kalau kita nak tarik orang 
        ikut kita menggunakan islam..


gua: umi,pengerusi bersih kan amega,die kan bkn islam,x
        pe ke kite ikot die?


umi: amega tu NGO,dia x sokong mana-mana,
       perhimpunan bersih ni sbb dia dia  
       nak mintak sokongan untuk dia hantar 
      memorendum supaya pilihan raya dijalankan 
      secara adil dan saksama..
      walaupun dia bukan islam,tapi perjuangan  
      dia untuk tujuan yg betul
      jadi dalam islam pon x salah kita sokong...


gua: tapi semua orang cakap nanti pecah  
         belahkan lah, dah x aman la..


umi: bende tu jadi x aman bila ada polis  
        masuk cmpur bwk pemedih mata,
        asap, suma tu la buat jadi kecoh..
        kalau polis datang sekadar menjaga
        xde masalah..takkan la nak buat kecoh xde sebab..
        lagipun semua mintak pilihanraya bersih,
        bagi je la..kenapa nak takut kan..


gua: ramai kwn mira mrh bila kita bangkang pemimpin,
       padahal pemimpin tu yg membangunkan  
       negara,memajukan..kita ni pndai komplen jep..


umi: singapore tu,pemipin dia kafir,amerika yg jahat tu
        banyak jugak buat pembangunan...
        kenapa dia buat jugak pmbangunan?
        dunia pulak tu kesan dgn pembagunan dia,
        tapi dia jht,kita kena sokong jugak ke kejahatan 
        dia??dah memang tugas die..
       dia nak jadi pemimpin kena la buat pembangunan
       tapi yang kita bangkang cara dia..
       adakah mengikut hukum syarak?
       adakah dia memrintah mengikut undang2 islam??
       macam hukum hudud..
       bila kita tolak hukum tu dan buat undang2 
       sendiri..maka boleh jatuh kafir...


gua: tapi nak buat hukum hudud kan 
        kena lepas ciri2 dia dulu kan?


umi: memang betul,tapi niat kita ade ke nak
        laksanakan hukum tu?
       ada x usaha dalam melaksanakan?
       ALLAH xkan tanya hasil,tapi 
      ALLAH akan tanya sejauh mana usha kita..



gua: ada yg cakap,klu bukan sbb pemimpin tu
        xde lah kita ni dpt masuk uitm..

umi: salah tu..bukan sebab pemimpin tapi sebab ALLAH
        yg menizinkan..
        jgn salah bercakap..takut rosak akidah..



gua: macam mana ek kita nak cuba 
        yakinkan orang lain dgn ilmu yang kita ada?
       kadang-kadang berbalah n nanti gadoh...


umi: memang susah bila kita x dapat 
        beza antara jahiliah dan yang betul..
        kadang-kadang kita ni nama je islam, 
       kalau kita ikut sesuatu tp kita x 
       mengaji mmg jadi salah
       contoh,kita tahu solat,kita rukuk sume betul
       tapi kita langsung x g mengaji tentang 
       hukum hakam solat,org buat kita buat
       maka solat kita x diterima
       kalau kita buat sesuatu tu,
       walau salah tapi kite berusaha mengaji
       tuntu ilmu,ALLAH maafkan sbb kita slh dlm belajar..
       
      untuk meyakinkan org tu seeloknya kita 
      x pyh bertengkar lah...cari je video2 ustaz agama,
       video ulama yg bgtahu psl benda tu,
      biar org tu faham sendiri,
      kita ni kdg2 x tinggi ilmu..jadi org ssh terima,
      kalau dia bantah ulama cakap,
      maka dia tu nak ikut sapa?
      sapa lagi panduan untuk hidup dia?
      sapa lagi yg dia nak ikot kalau 
      ulama pon dia nak lawan..


gua: apa makna bende tu betul tapi cara jahiliah?


umi: bende yang dia buat betul, tapi dia menolak 
        segala hukum agama...
        contohnya,org mencuri nak sedekah
        niat kan bagus,tapi disbbkan jahil
        dia guna cara yg slh...


...................................................................................


gua tanya ayah pulak satu soalan


gua: ayah kawan mira cakap anuar tu baik dgn amerika,,yeke?


ayah: bukan anuar je tp semua..
          amerika tu kan mcm ada kuasa
          dia tarik saham dia kat malaysia ni 
          berjuta rakyat hilang kerja...
          baik dengan orang kafir ni 
          x salah pon..cume jangan ikut dia
          sudah....


gua: lagipon klu dia jek baik dgn us,
        baik dia suruh depa mai serang malaysia je kan
        dia kan asyik kena tduh la,
        kena siksa dalam penjara la kan..


thanx....love u umi ayah














1 comment: