bergossip tanpa dosa

bergossip tanpa dosa

Tuesday, January 29, 2013

kenapa aku kerja sendiri?

untuk pengetahuan semua aku dan sejak aku tamat praktikal
dan hanya duduk di rumah menyiapkan thesis 
sehingga tamat degree aku hanya duduk dirumah
bukan duduk terkangkang tanam anggur
bagi aku,aku x pernah merasa sebagai APA ITU PENGANGGUR?
dan aku x mahu merasa nervous untuk di interview
dan serabut mencari kerja sana sini
bagi aku kerja sendiri like a bos itu lagi best!
dan kenapa aku seorang pelajar business x buat business?
kenapa setiap mentality kita lepas belajar mesti
buat resume,mesti interview untuk bekerja dengan orang?
ada yang cakap kerja dulu dan cari pengalaman
nanti baru bukak firma sendiri
jadi apa salahnya kita bermula dengan ZERO
kita rasa sakit jatuh dan bangun
adakah itu bukan pengalaman?
oh yeayh,korang ambil course lain
bukan business...jadi hanya budak business je kena buat business?

ok bagi aku cerita kisah aku sekejab
sebagai anak remaja kenapa aku buat business pada mulanya?
sebab aku takde duit
dalam akaun kosong,tapi naluri mahu enjoy,shopping dan 
bersuka ria dengan kawan-kawan begitu kuat
takkan setiap kali nak keluar "ayah umi bak rm50"
kalau mak pak cap duit takpa la cek
jadi sampai bila kena duduk dirumah untuk ada duit?
sampai dapat kerja dan ada gaji bulanan?
aku pulak masa degree memang x rajin study
jadi pointer aku biasa-biasa aja,dan aku pegang prinsip
POINTER IS NOT EVERYTHING
kalau kau rajin mesti pointer tinggi
kalau malas rendah,jadi pointer rendah x semestinya x berjaya unless
kau pemalas cari duit..
jadi aku ni pulak malu dengan pointer sendiri yang hanya atas pagar orang kata
jadi aku cuba merangka macam mana aku boleh hidup
tanpa perlu berdepan dengan interview dan tayang pointer aku yang x seberapa itu!
bermodalkan pinjaman hutang dari umi
aku berjaya bayar balikhutang tu dalam masa sebulan,oh lagipun
aku hutang taklah beriban dan banyak mana
aku bermula dengan modal kecikk sahaja

dalam masa 2 bulan,kejayaan pertama aku
aku mampu beli blackberry yang aku idamkan hew hew
blackberry murah aja,tapi mampu miliki hanya kerja dari rumah.
itu yang aku cuba highlight bukan kisah BB aku yg x seberapa
kemuadian dalam bulan ke-3 aku sudah mula
mengorak langkah menambah produk kedua
dan yah..makin banyak modal aku laburkan untuk berniaga
aku masih x fikir utk simpan duit untuk kawen mungkin
aku cuma tahu bila aku nak guna duit tu,duit tu ada
aku x rasa kering dan pokai
bagi aku banyak keluar banyak masuk
aku cuba kongsi pendapatan aku dengan umi dan ayah
walau x mampu bagi lagi rm1000 sebulan insyaALLAH 
kene mampukan juga lagi beberapa bulan kot
aku bolehlah beli ikan kembung rm10,support beli syampoo dirumah
dan isi minyak bila keluar
yaahh aku masih bersyukur kerana aku x meminta-minta atas dasar ENJOY
kerana aku ada hasil aku sendiri dan paling best
aku hanya duduk dirumah dan boleh jugaklah nak terkangkang pun

dan kejayaaan kedua aku insyaALLAH bakal menyusul
tapi aku tak mahu cerita atau kongsikan lagi,bagi aku berjaya 
dulu,tapi tetap million terima kasih pada umi dan ayah atas sumbangan 
bantuan mereka
tanpa mereka apalah aku..hew hew
ok next pos aku akan kisahkan kejayaan kedua aku
dan adakah memang aku berjaya hanya duduk terkangkang online 
dirumah?
tunggu ya
XOXO


2 comments:

  1. Da jadi businesswomen nanti boleh la jadi sponsor mintak scholarsip dgn mira nanti hehehe. :p

    ReplyDelete
  2. haha..boleh ja kalau ALLAH bg kita rezeki lebih kite tlg org lain..wahh kerlass gitu..haha

    ReplyDelete